De Chinese autofabrikant BYD en taxiplatform Didi Chuxing hebben samen een elektrische auto ontwikkeld.
De D1 is bedoeld voor taxichauffeurs en heeft schuifdeuren, aanraakschermen en slimme rijhulptechnologie.
De productie gaat komende maand van start. In 2021 moeten er 100.000 exemplaren van de band rollen.
De D1 lijkt sprekend op de Volkswagen ID.3. De Duitse automaker gaat de zaak onderzoeken.
De Chinese autofabrikant BYD heeft maandag in Beijing een nieuwe elektrische auto onthuld. De D1 is bedoeld voor taxi’s en samen met het grootste taxiplatform van China ontwikkeld. Dit heet Didi Chuxing en voert naar eigen zeggen zo’n 60 miljoen ritten per dag uit.
Twee jaar lang hebben beide bedrijven samengewerkt aan het ontwerp. De ‘avocadogroene’ auto zit dan ook vol handigheidjes voor taxichauffeurs.
Zo ziet de bestuurder alle noodzakelijke informatie op een scherm op het dashboard, zoals de route, wachtende klanten en geplande ritten. Voor de passagiers zijn er aanraakschermen achter elke hoofdsteun.
Instappen gaat een stuk makkelijker door de schuifdeuren (tevens een zegen voor fietsers en scooterrijders). Zit je eenmaal, dan moet extra beenruimte voor een comfortabele rit zorgen.
Ook de chauffeur krijgt de nodige extra's. Om te beginnen een lekkere stoel voor de lange uren achter het stuur.
Daarnaast is er ondersteuning tijdens het rijden van een slimme bestuurder, de zogeheten Didi Smart Driver. Die waakt voor onbedoelde rijbaanwisselingen, helpt bij het remmen en waarschuwt voor overstekende voetgangers.
Ook checkt het systeem of de chauffeur de handen aan het stuur houdt en let op de weg.
De productie gaat komende maand van start. In 2021 moeten er 100.000 exemplaren van de D1 van de band rollen. Die zijn bedoeld voor taxibedrijven die ritten aanbieden via Didi Chuxing.
De D1 lijkt wel heel erg op de Volkswagen ID.3
Er is echter een maar. De D1 lijkt geïnspireerd op de Volkswagen ID.3, de elektrische middenklasser uit Wolfsburg die in Nederland verkrijgbaar is vanaf 37.990 euro. In China komt de ID.3 overigens niet op de markt.
De overeenkomsten zijn overduidelijk: de korte motorkap, de grote voorruit, de achterlichten, de velgen. Dat doet allemaal denken aan de ID.3.
Dat Chinese autofabrikanten leentjebuur spelen bij de concurrentie is niet nieuw. Zo lijkt de Zotye SR9 uit 2017 als twee druppels water op de Porsche Macan en vertoont de Geely GE uit 2009 grote gelijkenissen met de Rolls-Royce Phantom.
De Britse website Autocar zette nog 14 andere voorbeelden van Chinese copycatmodellen op een rij.
Het gejatte ontwerp is een jammerlijke smet op een verder prima bolide. Op papier kan de elektrische auto van BYD en Didi Chuxing zich namelijk prima meten met westerse autobouwers, ook Volkswagen.
De D1 heeft een bereik van 418 kilometer volgens de NEDC-standaard, dankzij de kobaltvrije (!) LFP-accu met een capaciteit van 50 kWh. De topsnelheid bedraagt 130 kilometer per uur. Met een verbruik van 128 Wh per kilometer is de D1 bovendien zeer zuinig.
Volkswagen gaat de zaak onderzoeken, bericht de Duitse krant Handelsblatt. Of de Duitse automaker een rechtszaak aan wil spannen is nog onduidelijk.